1. Kongruens



Klik på grundled (x) og udsagnsled (o) i teksten.


Den gode klasse

Eleverne accepterer hinandens faglige og personlige forskelligheder.
Klassen arbejder gerne både som hel klasse, i grupper og parvis og har en veludviklet samtalekultur: mange tager ordet, man lytter til hinanden og er påvirkelig for både lærerens og de andre elevers argumenter.
Klassens elever tager elevindflydelsen alvorligt, vælger en elevrådsrepræsentant og bruger ham eller hende som bindeled til skolens styrende organer.
I den gode klasse er arbejdsro og godt humør ikke hinandens modsætninger.

Den gode elev

Vellykket undervisning er et samspil mellem engagerende stof, en fagligt velfunderet lærer og elever, der lægger et arbejde i tilegnelsen, er villige til at argumentere for deres synspunkter, og som tager et ansvar for deres del af dannelses- og læreprocessen. Den gode elev er ikke et synonym for den dygtige elev, men nok for den elev, der gerne vil blive dygtigere. Fra en lærers synspunkt er den elev, der altid yder pragtpræstationer, ikke en bedre elev end den, der fra et jævnt niveau gør mærkbare fremskridt.

Kilde: Undervisningsministeriets hæfte “Tegn på kvalitet”